Hopp til toppmenyen på siden Hopp til hovedinnholdet på siden
Velg språk: Bokmål Samisk

Nyheter helse og omsorg

Gratis HPV-vaksinering av kvinner

Det gis tilbud om gratis HPV-vaksinering til kvinner født i 1991 eller senere på helsestasjonen i Lakselv. Ta kontakt med helsestasjonen for timebestilling.

Mammografibussen er i Porsanger

Mammografibussen er i Porsanger 16. - 26.10.17. Kvinner i målgruppen får innkalling via digital postkasse.

Mammografibussen

Redusert åpningstid ved Lakselv legestasjon 14.9.17

På grunn av internopplæring stenger resepsjonen ved legestasjonen i Lakselv kl 1400 idag. Ø-hjelp er tilgjengelig som ordinært.

Vi beklager kort varsel.

Hjerte

Hjertestarterregister

Helsedirektoratet har opprettet et nasjonalt, offentlig hjertestarterregister der bedrifter og organisasjoner som har hjertestartere kan registrere disse.

Hjerte

Ny kommunal hørsels- og synskontakt

I forbindelse med at Porsanger kommune har fått ny hørsels- og synskontakt vil kontordag bli endret.

Øre

Diabetesforening i Porsanger

Diabetesforbundet har etablert en lokalforening for Porsanger og Karasjok, der personer med diabetes og personer som mistenker diabetes som et supplement til den ordinære helsetjenesten kan henvende seg for spørsmål.

Vintersol

Tilskudd mot barnefattigdom

Barne- ungdoms- og familiedirektoratet har lyst ut tilskuddsmidler for å motvirke og dempe konsekvenser av fattigdom blant barn og ungdom.

BUF-Etat Logo

Nasjonal informasjonskampanje om hjerneslag

Plutselige vansker med å prate, smile eller løfte armene? Det kan være hjerneslag. Ring direkte til 113 - hvert sekund teller.

Hjerneslag

Influensavaksinering

Årets influensavaksiner er kommer og vaksinering vil tilbys i Lakselv, Børselv og Billefjord.

Oslo  20130104. Influensavaksine, svineinfluensavaksine, vaksine, svineinfluensa, influensa, sprøyte, vaxigrip Foto: Cornelius Poppe / NTB scanpix

Kurs i velferdsteknologi

Tirsdag 6.9.16 kl. 1800 holder Pensjonistforbundet gratis kurs i velferdsteknologi for deg over 60 år.

Velferdsteknologi

Verdensdagen for vold mot eldre

15. juni er den internasjonale Verdensdagen for vold mot eldre som også vil også markeres i Porsanger. Verdensdagens formål er å sette fokus på vold og overgrep mot eldre.

Vern mot eldre

Fosterhjemskampanjen: Har du rom for noen du kjenner fra før?

Antallet barn i fosterhjem i slekt og nettverk har økt med 87 prosent det siste tiåret. Dette er en ønsket utvikling. Barn og unge som trenger et nytt sted å bo, foretrekker ofte å flytte til noen de kjenner fra før. Samtidig viser forskning at slektsfosterhjem kan være mer stabile.

Fosterhjemskampanje

Kommunalt demensteam

Porsanger kommune har etablert et tverrfaglig demensteam som har ukentlige kontordager.

Prestekrager

Ny nasjonal nettportal om vold i nære relasjoner og voldtekt

Regjeringen har i samarbeid med interesseorganisasjoner etablert en ny nettportal om vold i nære relasjoner og voldtekt, som har oversikt over hjelpetilbud, fagstoff, informasjon og anonym spørsmål og svar-tjeneste.

dinutvei.no

Helse- og levekårsundersøkelsen

Tirsdag den 10. november ble det gjennomført et folkemøte, hvor Senter for samisk helseforskning la fram resultatene etter den store helseundersøkelsen gejnnomført i 2013.

Helseundersøkelse

Gratis fagskoletilbud

Fylkesmannen i Finnmark samarbeider med Finnmark fylkeskommune og ulike utdanningstilbydere om fagskoletilbud innen helse og omsorgsfag. I år tilbys 2 utdanningsløp som er nettbasert med samlinger i Finnmark og 1 reint nettbasert tilbud.

Alle tilbudene er fleksible og godt tilpasset voksne i arbeid.

Kommunevåpen Porsanger kommune

Nytt nasjonalt legevaktsnummer: 116 117

Fra 1. september 2015 skal publikum kunne ringe det sekssifrede telefonnummeret 116 117 og komme til lokal legevakt samme hvor i landet de oppholder seg.

info_100x97

Alarmtelefon for barn og unge

Blir du, eller noen du kjenner utsatt for vold eller overgrep kan du ringe gratis: 116 111

Icon av en gammeldags rød telefon