Rettigheten til tolk for døve og hørselshemmede gis gjennom folketrygdelovens §10.  Tjenesten er gratis for brukeren og dekkes gjennom NAV Hjelpemiddelsentral. Hvis det i noen sammenheng skal være snakk i at kommunen skal dekke utgiften ved tolk, sender tolketjenesten regning til kommunen. Tolketjenesten oppgave er å formidle oppdrag, utføre tolking for brukergruppene og informere om tolketjenesten.

Brukeren selv må søke om å bli registrert som tolkebruker. Søknaden sendes til  NAV hjelpemiddelsentral. Når dette er gjort kan det bestilles tolk etter behov. Bestilling av tolk gjøres av brukeren selv og rettes til NAV Hjelpemiddelsentral Troms.
 
 I forbindelse med politisk arbeid:

En har rett til tolk dekket av folketrygden også for politisk arbeid, fordi organisasjonsarbeid og/eller politisk arbeid anses også som omfattet av begrepet dagliglivets gjøremål.
Men det er en individuell rett som en må søke NAV om å få. Når en er innvilget tolkehjelp kan en selv eller andre på vegne av en, bestille tolk etter behov.
 
Folketrygdlovens §10-6 og §10-7f:
 
En hørselshemmet er en person som er døv eller har så sterkt nedsatt hørsel at vedkommende ikke er i stand til å føre en samtale ved hjelp av et egnet hjelpemiddel.
Utgifter til tolkehjelp, herunder skrivetolking, kan dekkes for at den hørselshemmede skal kunne
 
a)   fungere i dagliglivet,
b)   fungere i høvelig arbeid,
c)   gjennomføre opplæring for å bedre funksjonsevnen i dagliglivet. Utgifter til tolkehjelp dekkes ikke ved deltagelse i tilpassingskurs for hørselshemmede,
d)   gjennomføre utdanning, opplæring eller arbeidstrening med sikte på å skaffe seg eller beholde høvelig arbeid,
e)   motta helsetjenester som omfattes av folketrygdloven kapittel 5 og poliklinisk undersøkelse og behandling gitt av helseforetak.
 
Utgifter dekkes i den utstrekning de er nødvendige.