Ikke-kritiske henvendelser

Ikke-kritiske brukerstøttehenvendelser til IT i Porsanger kommune skal meldes inn via TOPdesk, ITs nettbaserte brukerstøttesystem.

porsangerkommune.topdesk.net

Hvordan får jeg tilgang til TOPdesk?

TOPdesk er nettbasert og tilgjengelig på alle datamaskiner, nettbrett og mobiltelefoner med internettforbindelse. Det betyr at du kan nå TOPdesk også via privat utstyr.

Innlogging i TOPdesk gjør du med din kommunale e-postadresse og samme passord som til datamaskinen på jobb, e-post og Teams.

På kommunale datamaskiner finner du en snarvei til TOPdesk i «Porsanger kommune»-mappen oppe til venstre i nettleseren Microsoft Edge. På andre datamaskiner, mobiltelefoner og nettbrett kan du skanne QR-koden høyere opp på denne siden eller skrive inn nettadressen ved QR-koden i adressefeltet på en nettleser.

Hva gjør jeg hvis det ikke er mulig for meg å bruke TOPdesk?

Hvis det ikke er mulig for deg å bruke TOPdesk, for eksempel fordi du mangler brukernavn eller passord til innlogging, så kan du ringe eller sende e-post.

Merk at du bare skal bruke disse kanalene hvis du faktisk er forhindret fra å bruke TOPdesk.

E-post (kun hvis det ikke er mulig å bruke TOPdesk)

support@porsanger.kommune.no

Telefon (kun hvis det ikke er mulig å bruke TOPdesk)

40 60 77 00

Kritiske henvendelser til IT

Kritiske henvendelser til IT i Porsanger kommune skal meldes inn via telefon, og er å regne som mottatt når du har fått kontakt med en av de ansatte på IT og har forklart hva det gjelder.

De direkte telefonnumrene til ansatte på IT ser du i avsnittet under.

Direkte telefonnummer IT

Husk at direktenumrene bare skal brukes til kritiske henvendelser. For vanlig brukerstøtte per telefon brukes telefonkøen 406 07 700.

NavnStillingTelefonnummer (jobbtelefon)
Jan-Ove PedersenIT-ansvarlig/fagleder481 81 919
Mattias SkareIT-konsulent465 06 087
Rolf Harald HolmvikIT-rådgiver452 11 871

 

Hvem på IT skal jeg prøve å ringe først?

Det er ingen prioritert rekkefølge. Du kan kontakte alle tre som er oppført på listen, ring neste om du ikke får svar.

Hva regnes som en kritisk henvendelse?

Bruk skjønn for å avgjøre om en hendelse er kritisk eller ikke. Situasjoner som utgjør en fare for liv og helse eller full produksjonsstopp for en hel avdeling, er åpenbart kritiske.

Forhold som berører en enkeltansatt, og fører til utsettelse av arbeid vil normalt sett ikke regnes til å være kritisk. Disse meldes på vanlig måte til brukerstøtte via TOPdesk, og prioriteres der etter hastegrad, konsekvenser og mulighet for enkel løsning.

IT prioriterer kritiske henvendelser umiddelbart, og det vil føre til en forskyvning av alle andre forefallende oppgaver. Det er derfor viktig at denne kanalen ikke benyttes med mindre henvendelsen gjelder kritiske forhold.
 

Har IT 24/7 vaktordning?

IT har ingen form for fast vaktordning. På hverdager er IT tilgjengelig i kjernetiden klokken 9-14, men vil ofte nås til 16:30 på alle vanlige arbeidsdager. Ved totalt fravær eller nedsatt tilgjengelighet, vil dette varsles i organisasjonen.

Ansatte på IT er ikke tilgjengelige på jobbtelefoner utenom arbeidstid.

I spesielle situasjoner kan det være gjort ekstraordinær avtale om at IT skal ha beredskapsvakt. Dette vil i så fall bli varslet på forhånd, og være kjent for de som er berørte og kan benytte denne beredskapen.
 

Hva gjør jeg ved en kritisk IT-relatert situasjon utenom vanlig arbeidstid?

Du kontakter lederen din eller andre ledere i linje over deg, som igjen tar kontakt med ITs nærmeste overordnede (leder for økonomi og styring), eventuelt kommunedirektøren. Det er kun disse to rollene i organisasjonen som kan klarere overtidsarbeid for IT.