Regjeringen og Kommunens sentralforbund arbeider sammen om å utvikle gode kvalitetsindikatorer og systemer for å måle kvaliteten i pleie- og omsorgstjenesten. Kvalitetsindikatorene er ment å være et redskap for kommunene å forbedre tjenestetilbudet, samtidig som det er et viktig instrument for innbyggerne til å vurdere tjenesten i egen kommune. Når har en fått en mulighet til å vurdere Porsanger kommunes tjenester innen pleie- og omsorg. Dette gjøres via en sentral nettjeneste utviklet av helse- og sosialdepartementet. Disse blir publisert via en egen portal på nettidene www.bedre.kommune.no. Her vil du som immbygger kunne se resultatene for Porsanger og sammenligne dette med andre kommuner, og kommuner i hele landet på en enkel måte. Hvordan måler vi kvalitet? Kvalitet på tjenester er vanskelig å måle. Kvalitetsindikatorer er tall på forhold som lar seg måle og tallfeste. Det målte tallet kan gi en pekepinn på kvalitet i tjenestene, det gir ikke absolutte sannheter. Alle norske kommuner rapporterer sin aktivitet en gang i året ved Kommune-Stat-Rapportering (KOSTRA). De indikatorene som blir publisert nå er tall for 2004 som kommuene har registrert, og som kan si noe om hvordan krav og forventninger til tjenesten er oppfylt. Ved å klikke på linken under så kommer du til oversikt over Porsangers indikatorer.
Kvalitet i pleie- og omsorgstjenesten i Porsanger.
Nå har du mulighet til å se resultatene.
Kvalitet på tjenestene som ytes av en kommune er noe som mange spør etter. Nå har en mulighet til å se på kvalitetsindikatorer innen pleie- og omsorgstjenesten i Porsanger, og ikke minst sammenligne dette med andre kommuners tjenester.