Inneværende kommunestyreperiode 2023-2027

Kommunestyret i Porsanger har 19 representanter, og dagens kommunestyre ble konstituert 19. oktober 2023. 

I perioden har Høyre 6 representanter, TLP 5 representanter, Arbeiderpartiet 3, FrP 3, SV 1 og SP 1 representant. 

Ordfører er Jo Inge Hesjevik (H) 

Varaordfører er Mariell Haugli (AP) 

 

Oversikt over partiene som er i kommunestyret, og representanter, finner du her

I Porsanger kommune er det ulike råd og utvalg. 

Under er det litt beskrivelser av noen av dem, og oversikt over alle utvalgene finner du her

 

Kommunestyret

Kommunestyret er det øverste politiske organet i kommunen, og velges ved kommunevalg hvert 4. år. 

Kommunestyret i Porsanger har 19 representanter. 

 

Ansvarsområde og gjøremål:
Kommunestyret er det øverste besluttende organ med overordnet ansvar for hele Porsanger kommunes virksomhet. Kommunestyret skal velge satsingsområder og prioritere tiltak. Gjennom dette delegeringsreglementet har kommunestyret gitt bestemmelser om hvordan myndighet er plassert i organisasjonen.

Foruten de gjøremål som lagt til kommunestyret etter kommuneloven og annet lovverk, kan kommunestyret ta opp andre gjøremål etter eget ønske, dersom det ikke er i strid med lover og overordnet regelverk.

Kommunestyret kan utføre gjøremål selv eller overlate det til andre organ etter regler i lov og delegeringsvedtak.

Kommunestyret kan likevel kreve en hver sak lagt fram for seg til orientering eller avgjørelse.

Kommunestyret er det øverste besluttende organ med overordnet ansvar for hele kommunens virksomhet.


Vedtaksmyndighet - Kommunestyret skal avgjøre saker som gjelder:
 

  • Hovedtrekkene i kommuneorganisasjonen - både politisk og administrativ struktur
  • Budsjett og økonomiplaner og vesentlige endringer i disse
  • Regional planstrategi/plan, kommuneplaner og reguleringsplaner osv. Delegasjon etter plan- og bygningsloven, er tatt inn som eget punkt i reglementet, under planutvalget.
  • Regnskap og årsmeldinger/resultatvurderinger
  • Fastsette ved reglement nærmere regler for saksbehandlingen i folkevalgte organer jfr. kommunelovens § 39.
  • Godtgjørelse til folkevalgte
  • Oppnevne nemnder, styrer, råd og utvalg, samt velge nytt medlem ved fritak fra verv. Kommunestyret kan delegere oppnevning av nemnder, styrer, råd og utvalg til formannskapet, dersom ikke annet er fastsatt i lov eller forskrift.
  • Fastsette avgifter/ gebyrer og forskrifter/vedtekter
  • Tilsetting av kommunedirektør
  • Kommunestyret fatter beslutning i alle saker som ikke er delegert til formannskapet, andre utvalg eller administrasjonen.

 

Formannskapet

Formannskapet har ni medlemmer med varamedlemmer valgt av kommunestyret etter de regler som går fram av kommuneloven. Ordfører leder møtene i formannskapet.

 

Ansvarsområde og gjøremål
I tillegg til det ansvar og de gjøremål som er pålagt formannskapet direkte etter kommuneloven, har formannskapet hovedfokus på utvikling av kommunen, med følgende særlige ansvarsområde og gjøremål:

  • Overordna politiske ledelse -og samordningsoppgaver
  • Lede og samordne arbeidet med årsbudsjett, handlingsplan og økonomiplan
  • Budsjett- og regnskaps-oppfølging.
  • Interkommunalt samarbeid
  • Planarbeid; - kommuneplaner, kommunedelplaner, områdeplaner, sektorplaner, arealplaner
  • Salgs- og skjenkesaker ihht. alkoholloven
  • Ta initiativ og få utredet viktige politiske saker.
  • Utvidet myndighet i hastesaker, jfr. Kommuneloven § 13
  • Formannskapet fører kontroll med at vedtak innenfor ansvarsområdet sitt blir utført.
  • Avgjøre ankesaker fra administrasjonsutvalget
  • Vedta tidsplan for, og styre budsjettprosessen

 

Vedtaksmyndighet og innstillingsrett til kommunestyret
Formannskapet er delegert myndighet til å ta avgjørelser i alle saker som er nevnt ovenfor, avgrenset mot lov, kommunestyret sine oppgaver, og kommunestyrevedtak som avgrenser fullmaktene.

Formannskapet innstiller til kommunestyret i følgende saker:

  • Økonomiplan og årsbudsjett i samsvar med §§ 44 og 45 i kommunelova.
  • Periodiske endringer/justeringer av økonomiplan/årsbudsjett der dette ikke er delegert andre gjennom Porsanger kommunes økonomireglement.
  • Årsregnskap og årsberetning ihht. kommunelovens § 48 tredje ledd.
  • Alle andre saker som kommunestyret eller ordføreren ikke har bestemt skal gå direkte fra sektorstyrene.

Kommunale råd

Porsanger kommune har 3 kommunale råd; Eldrerådet, Kommunalt råd for mennesker med nedsatt funksjonsevne og Ungdomsrådet. 

 

Rådene er rådgivende organ i saker som angår hvert råds interesseområder. 

Rådene skal i sitt arbeid ivareta befolkningsgruppene de representerer sine behov og interesser. 

Rådene oppnevnes av kommunestyret. 

Administrasjonsutvalget

Administrasjonsutvalget behandler saker som gjelder forholdet mellom kommunen som arbeidsgiver og de ansatte.

Administrasjonsutvalget består av folkevalgte og tillitsvalgte. 

Arbeidsmiljøutvalget (AMU)

Arbeidsmiljøutvalget (AMU) er et lovbestemt samarbeidsutvalg som er opprettet med hjemmel i arbeidsmiljøloven §7, forskrift om organisering ledelse og medvirkning kapittel 2 og 3, og hovedavtalen del C, § 5. Utvalget skal delta i planleggingen av verne- og miljøarbeidet, og nøye følge utviklingen i spørsmål som angår arbeidstakernes sikkerhet, helse og velferd, jf. kapittel 7 i arbeidsmiljølovens bestemmelser.

 

Utvalgets sammensetning er regulert i arbeidsmiljøloven § 7-1.

Utvalget har lik representasjon fra henholdsvis arbeidsgivers og arbeidstakers side. For tiden har AMU 8 medlemmer med stemmerett. I tillegg har representant fra bedriftshelsetjenesten møterett og talerett på møtene.

Utvalgets sammensetning er som følger:

  • Minimum 4 representanter fra arbeidsgiversiden (herunder én representant fra den øverste ledelsen)
  • Minimum 4 representanter fra arbeidstakersiden (herunder hovedverneombud)
  • 1 representant fra Bedriftshelsetjenesten

Medlemmer av AMU skal ha stedfortredere, jf. forskriftens § 3-11. Stedfortreder møter ved medlemmets forfall, eller trer inn i utvalget ved medlemmets permisjon i stilling, eller opphør av arbeidsforhold.

Stedfortreder for arbeidsgiver skal utpekes av Kommunedirektøren og være fra virksomhetens øverste ledelse.

Stedfortreder for arbeidstakernes representanter skal velges/utpekes etter reglene jamfør forskriftens § 3-10.

Hovedverneombudets stedfortreder utpekes eller velges jf. AML § 6-1 (3)

 

Ansvarsområde og gjøremål

Utvalget skal avholde møte minst 4 ganger årlig. Utvalget kan utover dette selv fastsette møter ved behov.

Arbeidsmiljøutvalget skal arbeide for et fullt forsvarlig arbeidsmiljø i virksomheten. Utvalget skal delta i planleggingen av verne- og miljøarbeidet i virksomheten, og nøye følge utviklingen i spørsmål som angår arbeidstakernes sikkerhet, helse og velferd.

AMU skal behandle saker som angår opplæring, sykefraværsstatistikk, bygningsmessige endringer, planer om byggearbeider/prosjekter, omorganisering, rapporter om ulykker og arbeidsrelaterte sykdommer, bedriftshelsetjenesten, den interne vernetjenesten og vedlikehold av rammene for det systematiske HMS-arbeidet.

 

Vedtaksmyndighet

Arbeidsmiljøutvalget er dels et rådgivende organ for virksomhetens øverste ledelse, og dels et vedtaksført organ som fatter avgjørende beslutninger. Beslutningsmyndighet er regulert i arbeidsmiljølovens § 7-2.

I saker der arbeidstakernes liv og helse må vernes, har utvalget myndighet til å pålegge arbeidsgiver til å gjennomføre tiltak. Et vedtak der AMU har beslutningsmyndighet er bindende for arbeidsgiver og skal inneholde tidsfrist for gjennomføring. Slikt vedtak kan ikke overprøves av arbeidsgiver, men må eventuelt bringes inn for Arbeidstilsynet.

 

Kommunal klagenemnd

Kommunal klagenemd er opprettet i medhold av lov om behandlingsmåten i forvaltningssaker og eigedomsskattelova.

Klagenemd består av tre medlemmer og varamedlemmer, som alle er valgt av kommunestyret Klagenemnda er klageorgan over enkeltvedtak truffet av kommunalt organ der hvor ikke særlovgivningen gir anvisning på en annen klageinstans.

 

Klagenemda skal behandle klager på enkeltvedtak som påklages av en part eller en annen med klageinteresse til klageinstansen som er nærmest det organet som har truffet vedtaket, jmf. forvaltningsloven og eigedomsskattelova.

Klagenemda har avgjørelsesmyndighet i de saker som ikke blir sendt videre til statlige klageorganer ihht. annen lovgivning.

Eksempler: (Listen er ikke uttømmende)

Klage på vedtak av tildeling av omsorgsboliger.
Klage på vedtak om barnehageplass.
Klage på vedtak om gebyr.
Klage på vedtak om startlån.
Klage på vedtak som gjelder utslippstillatelse.
 

Kontrollutvalget

Kontrollutvalget skal føre det løpende tilsyn og kontroll med den kommunale forvaltningen på vegne av kommunestyret. De skal også påse at kommunens årsregnskap og kommunale foretaks årsregnskap blir revidert på en betryggende måte.

Oppdraget til kontrollutvalget er omfattende, og utvalgets viktigste egenskaper er nysgjerrighet og det å tørre å stille de viktige, og noen ganger ubehagelige, spørsmålene. Får barna god nok opplæring på skolene? Er helsetjenestene tilfredsstillende? Blir anskaffelser konkurranseeksponert på riktig måte? Ivaretar barnevernet barnas beste? Få oppdrag er viktigere og mer engasjerende enn dette.

Kontrollutvalget er ikke et klageorgan og behandler derfor ikke enkeltsaker. Kontrollutvalget kan likevel på eget initiativ eller på bakgrunn av konkrete saker vurdere om kommunens egne retningslinjer og sentrale lover/forskrifter følges av forvaltningen, og evt. bestemme seg for å gjøre egne undersøkelser.

 

 

Ønsker du å sende en henvendelse til kontrollutvalget? 

Kontrollutvalget har vedtatt rutiner for håndtering av henvendelser til kontrollutvalget, som beskriver at henvendelser sendes til Kontrollutvalget ved kontrollutvalgets sekretariat. 

Rutinen som kontrollutvalget har vedtatt kan lastes ned og leses her: 

Rutine for henvendelser til kontrollutvalget - vedtatt av kontrollutvalget 10.oktober 2024.pdf

 

Henvendelse direkte til kontrollutvalget ved sekretariatet, kan sendes via e-post ved å trykke her

Husk at du ikke må oppgi personsensitiv informasjon på e-post!

 

Kontrollutvalget kan kontaktes skriftlig på e-post eller vanlig post. Postadresse og annen kontaktinformasjon finner du nederst på kontrollutvalgets hjemmeside på lenken under. 

For ytterligere informasjon om kontrollutvalget, se kontrollutvalgets hjemmesider