Temamøte    01   vanligHittil er det næringslivet i Hammerfest og Alta regionen som har vært flinkest å dra nytte av det som har skjedd på Snøhvit.

Men også næringslivet i Porsanger har utnyttet mulighetene positivt. Rens og Vask har sikret drift til sin avdeling i Lakselv gjennom oppdrag fra Snøhvit. Lakselv Hotell har fått øket belegg og Finnmark miljøtjeneste tjener gode penger p.g.a. Snøhvit. I tillegg har mange andre bransjer fra Porsanger hatt sitt virke på anlegget på Melkøya.

 Men hva kan så fremtiden gi av muligheter?

Temamøte    09   ordførere og JPB  03   vanligDet var dette spørsmålet vi ønsker å få belyst da jeg som ordfører i Porsanger inviterte en kapasitet på området, Johan Petter Barlindhaug, til å foredra om emnet for næringsliv og lokalpolitikere i Porsanger den 11. mai i år.

Det er bare å slå det fast først som sist; vi i midt regionen har alle muligheter.

 Vi har nødvendig infrastruktur som vil bli etterspurt.Vi har gode havneforhold i Honningsvåg og Kjøllefjord. Vi har den beste flyplassen i Nord Norge, Banak. Vi har tilgjengelig landareal som kan benyttes for eventuelle landanlegg dersom funn blir gjort nær våre områder. Bl. a. har vi områdene i Kifjord i Lebesby, på Sarnes i Nordkapp og på Veines i Porsanger.

Vi har de beste mulighetene for å kunne bygge opp en sterk oljeberedskap gjennom å utnytte allerede eksisterende kompetanse og infrastruktur i midt regionen. Utnyttelse av havna i Honningsvåg sammen med kompetansen som Kystverket og havarisentret i Honningsvåg besitter. 100  0020  300 Dette koblet opp mot den flyoperative kapasiteten til Banak flyplass og den infrastruktur og kompetanse Forsvaret ennå har på GP og Banak flystasjon, gir optimale forhold for etablering av en topp beredskap både mot miljø- og terrortrussel.

Urfolksdimensjonen vil komme sterkere inn med hensyn til fremtidig oljevirksomhet. Selskap som i dag opererer her nord har denne dimensjonen inne i sine planverk. Her vil Sametinget og Avjuvarri urfolksregion kunne være en viktig premissleverandør.

Økt oljeaktivitet vil være med på å skape økt aktivitet på andre felt.

Bs ( 126)Økt transportbehov vil være med på å styrke og etablere flere direkte flyforbindelsene mellom Sør og Nord Norge.

Dette igjen vil være med på å legge til rette for helårig reiselivssatsing i Finnmark. Det vil spesielt reiselivet i midt Finnmark tjene på.

Russisk byråkrati vil med stor sannsynlighet fremtvinge at mye av løsningene innenfor logistikk vil skje på norsk side også for aktiviteten på russisk side. Dette p.g.a. bedre forutsigbarhet på norsk side for næringsaktørene. Derfor må ”logistikk strategi” tenkningen komme mye sterkere inn fra norsk side. Her ligger store muligheter for midtregionen i fylket gjennom eksisterende infrastruktur, kompetanse og tilgjengelig naturgitte forhold som vil bli etterspurt.

Bs ( 40)Norges satsing på nordområdene med innføring av et strengere forvaltningsregime for norske områder i nord, vil fremtvinge nytt lovverk. Dette krever igjen et tilstrekkelig sterkt redskap for myndighetsutøvelse. Dette vil fremtvinge et større militær nærvær som igjen vil bety øket tilstedeværelse av Forsvaret i Finnmark. Her vil Porsanger kunne dra fordeler.

Som ordfører i Porsanger ser jeg derfor store muligheter for vekst og utvikling i forbindelse med den fremtidige oljeutvikling hvor også midt fylket kan spille en stor rolle.  Det er bare ved at vi står mest mulig sammen om de fremtidige oppgaver at vi kan få størst mulig uttelling på oljevirksomheten.

Jeg vil takke Johan Petter Barlindhaug for et veldig interessant foredrag og mine ordførerkollegaer fra Karasjok og Lebesby for besøket i Porsanger.

Med vennlig hilsen

Ordfører Bjørn