FE adm    05I forbindelse med omorganiseringsprosessen i Statens vegvesen ble en god del av etablert aktivitet lagt ned ved vegstasjonen i Lakselv. I tillegg flyttet Mesta en del av sin arbeidsstokk fra Lakselv. Resultatet var en betydelig ledig bygningsmasse bestående både av en stor kontrollhall og en mengde kontorer. Det er denne bygningsmassen som har gjort det mulig å få etablert nye arbeidsplasser i Lakselv.  

Da kampen om lokaliseringen av Finnmarkseiendommen (FE) var på sitt heftigste, ble ordføreren av enkeltrepresentanter både fra Sametinget og andre, kjørt ganske kraftig på kravet om tilstrekkelig antall og tilpasset lokaler for de som skulle jobbe i FE.  Det samme skjedde da lokaliseringskampen omkring det interkommunale arkiv i Finnmark (IKAF) kom opp.

Hadde vi da i ikke hatt tilgjengelig de ledige lokalene til Statens vegvesen både til bruk for arkivering og kontorarbeid, hadde nok faren for at vi hadde tapt begge kampene vært overhengende.

FE adm    04For å finne egnede lokaler inviterte ordfører både sjefen for Statens vegvesen Øst Finnmark, ledelsen i IKAF, styreleder i FE samt representanter fra Finnmark Teknikk AS til et felles møte på vegstasjonen. Resultatet av møtet ser vi i dag.

Ordfører vil også berømme den politiske ledelse i Samferdselsdepartementet som virkelig snudde seg rundt og hjalp kommunen med å få de nødvendige bruksendringer slik at kontrollhallen kunne få tillatelse til ombygging og benyttelse til arkivlokaler. Hadde ikke statssekretærene Steinulf Tungesvik og Eirik Lahnstein gitt oss den nødvendige håndsstrekningen, kunne alt arbeid for at IKAF fortsatt skulle være lokalisert i Lakselv,  vært forgjeves.

FE flytter i disse dager inn i en fløy av Statens vegvesen sitt administrasjonsbygg.  IKAF har fått tilbud om et tilfredsstillende kontorareal i samme bygningskompleks. Arbeidet med å omgjøre kontrollhallen til arkivlokaler vil starte opp straks lokaliseringsvedtaket gjøres for at IKAF fortsatt skal ligge i Lakselv. Dette blir avgjort i januar i 2007 på representantskapsmøtet i IKAF.

Statens vegvesen har gikk porsangersamfunnet gode løsninger også på andre utfordringer som kommunen har slitt med. Børselv vegen har lenge vært i en svært dårlig forfatning. Så er ikke tilfelle lengre. Statens vegvesen har i år lagt siste hånd på verket slik at veien i dag er som et stuegulv.

Flyplassveien  09Til slutt vil jeg nevne flyplassveien – Rv892. Dette er en veistrekning som det har vært arbeidet i svært lang tid for å få endret  trasé for.  Slik den hittil har gått har den forhindret bygging av flyfraktterminal ned på flyplassen. Flyfrakt har det igjen vært arbeidet med faktisk helt fra 1992. Løsningen åpnet seg da fylkestinget skulle behandle "Handlingsplanen for riksveier for perioden 2010 – 2013".

Kommunen fikk fylkestinget til å støtte et forslag hvor vi forskutterte veiutbyggingen mot å få tilbake pengene i løpet av perioden 2010 – 2013. Statens vegvesen påtok seg prosjektledelsen av arbeidet og den 8. desember i år blir veien åpnet for trafikk. Asfalteringen må avvente til våren når det blir varmere i vært.

Flyplassveien  04Uten Statens vegvesen har vi kunne risikert både å ha mistet FE og IKAF,  to etableringer som over tid vil gi svært mange og attraktive arbeidsplasser til kommunen. Kommunen er svært fornøyd med måten Statens vegvesen har hjulpet oss i alle de prosesser som her er nevnt.  Kommunen vil også takke departementet for håndsstrekningen de gav kommunen ifbm å oppnå tillatelse til bruksendring av kontrollhallen.

Som ordfører kan jeg ikke la være spesielt å få nevne daværende distriktssjef, Per Ivar Harila. Du har vært til stor hjelp for Porsanger. Takk skal du ha Per Ivar.


Med vennlig hilsen
ordfører Bjørn

Foto:
De to øverste bildene er av adminbygget til Statens vegvesen hvor FE og IKAF skal inn. Tredje bilde er av prosjektleder for flyplassveien, Haile Hansen, Statens vegvesen og ordfører etter at avtalen mellom Porsanger og Statens vegesen var ferdig forhandlet. Siste bilde fra en uferdig flyplassvei tatt den 11.11.

Fotograf:
Ordfører Bjørn Søderholm