
Banak flyplass er en militær flyplass hvor militære jager- og transportfly uten begrensninger skal kunne operere fra.
Luftfartstilsynet (LT) som står ansvarlig for ivaretakelsen av sikkerheten på alle norske flyplasser med sivil flytrafikk, hadde mer enn en gang gjort Luftforsvaret oppmerksom på at installasjonene rundt bremsewirene på de militære flyplassene i Norge utgjorde en hindring for den sivile lufttrafikken. Disse installasjonene stakk opp i et område på flyplassen som skal være hindrefritt. Luftforsvaret ble derfor pålagt å gjøre noe for å innfri kravene til LT.
Luftforsvaret tok ikke disse signalene fra LT alvorlig nok. For å sette makt bak sine krav ble derfor LT tvunget til å pålegge Avinor å korte ned rullebanelengden på de berørte militære flyplassene inntil Forsvaret hadde iverksatt tiltak som innfridde LT sin krav.
Denne reduksjonen på banelengden hadde som konsekvens at rullebanen ble for kort for at charterfly fra NCA / Banak kunne fly direkte til Barcelona, Paris eller de baltiske stater. Heller ikke var det mulig at større fraktfly med destinasjoner i USA og Asia lengre kunne operere fra Banak.
Flyplassen som det største og viktigste utviklingsobjektet i kommunen, sto i fare for å bli redusert til en småflyplass med de negative konsekvenser dette ville få for fremtidig næringsutvikling i kommunen, fylket og landsdelen. Når saker som truer den fremtidige utviklingen av lokalsamfunnet står på agendaen, er det særdeles viktig at kommunen er tydelig i sin kommunikasjon utad. Derfor den krasse utformingen av vårt brev til Forsvaret.
Ordføreren tok saken opp politisk, fikk støtte fra formannskap og kommunestyre, tilskrev Luftforsvaret og krevde at hindringene som forårsaket redusert banelengde var fjernet før 1. juni. Ellers iverksatte kommunen selv de nødvendige tiltak.
Gjennom møter med Luftfartstilsynet, Avinor og tilsist med forsvarsminister Kristin Krohn Devold, har problemet blitt løst på en veldig god måte.
Forsvaret har lovt å innfri kravene fra LT innen november i år, LT har sagt seg villig til å gi dispensasjon i den avtalte tidsperioden for charter- og fraktfly, Luftforsvaret kan drive sine øvelser i år med utgangspunkt Banak, charterflygingene kan gå som planlagt og arbeidet fra næringsliv og kommune når det gjelder etablering av fiskefraktflyginger fra Banak kan fortsette. En løsning som alle kan si seg fornøyd med.
Ordføreren vil takke spesielt forsvarsministeren og Avinor, men også Luftfartstilsynet og Generalinspektøren for Luftforsvaret for den fine måten et akutt problem for Banak og Porsanger ble løst på.
Med vennlig hilsen
ordfører Bjørn