Nye regler fra 2001 stiller strenge krav til det offentlige på hvordan anbud skal kunngjøres, valg av leverandør, protokollføring og anledning til å klage på en avgjørelse før endelig kontrakt undertegnes. Alt dette er utførlig omtalt i Norsk lysingsblad, jfr www adressen nedenfor.

Det offentlige kan velge mellom åpent anbud, begrenset anbud og konkurranse med forhandling. Kunngjøringen og kriterier i konkurransegrunnlaget er avgjørende for valg av leverandør. De som vil være med i konkurransen må levere tilbud/anbud, og tilbudet skal inneholde svar på de krav som er stilt i konkurransegrunnlaget. Når oppdragsgiver skal velge leverandører, er det de oppsatte kriterier i anbudsgrunnlaget som bestemmer hvilke leverandør som velges. Skatteattest og HMS-attest skal normalt være vedlagt allerede ved innsending av tilbudet/anbudet.

Tildeling av kontrakt vurderes etter de på forhånd oppsatte kriterier. Nye kriterier for valg av anbud etter utlysningen er ikke tillatt. Dersom tildelingen av kontrakt også er basert på kriterier som ikke er nevnt i anbudsutlysningen, kan det være grunnlag for klage på avgjørelsen. Klagen rettes til oppdragsgiveren. Oppdragsgiver plikter å begrunne sitt valg av leverandør. De som ikke får oppdraget skal få en rimelig frist til å klage på beslutningen. Kontrakten skal derfor ikke undertegnes før etter klagefristens utløp, og etter at eventuelle klager er behandlet. Dette betyr at det sendes ut en forhåndsmelding om at kontrakten vil bli tildelt en bestemt leverandør, men med forbehold at tildelingen ikke er endelig før etter en eventuell klagebehandling. En eventuell omgjøring etter klage skal også omfattes med ny klagefrist.

Tilbydere og andre leverandører kan også klage til KOFA (Klagenemda for offentlige anskaffelser), Postboks 8014 Dep, 0030 Oslo. KOFA's avgjørelser er retningsvisende på om lov om offentlige anskaffelser er fulgt.

Krav på erstatning er den generelle sanksjonsformen ved brudd på anskaffelsesreglene. Et slikt krav kan framsettes både før og etter at kontrakt er inngått med tredjepart, det kan rettes mot så vel offentlige som private oppdragsgivere og kravet kan gjelde brudd på enhver bindende norm, så som overtredelse av lov, forskrift, avtale, god anbudsskikk, mv. Kravet på erstatning må som oftest reises rettslig.

Ved å kontakte konsulent Sonja Hansen i Porsanger kommune på tlf 784 60408 kan du få ytterligere informasjon om kommunens innkjøpsordninger og regler mv.