I forbindelse med de Arktiske matdager 2007 lanserte Lakselv bakeri et nytt brød. I forbindelse med lanseringen igangsatte de en navnekonkurranse for det nye produktet. Lakselv bakeri ønsket også å sette av kr. 1.- pr. solgte brød til trivselstiltak for innbyggerne i kommunen, og ønsket også her innspill fra innbyggerne på forslag til tiltak.
Etter fristens utløp var det kommet inn omkring 15 forslag til navn på det nye brødet samt til tiltak for innbyggerne. Juryen har bestått av Randi Hansen fra Lakselv bakeri, kulturkonsulent Bente Moen og Elbjørg Karlstrøm fra Arctic Active.
Navnet på det nye brødet ble Porsangerstumpen. Juryen kom frem til dette navnet ved å sette sammen flere innkomne forslag. Dette fordi juryen vektla at navnet skulle ha et visst historisk sus samt være noe innbyggerne i hele kommunen kunne identifisere seg med. Ordet stumpen er f.eks. benyttet som betegnelse på brød og ordet Porsanger gjenspeiler at dette er et produkt for hele kommunen.
Som trivselstiltak valgte jutyen ut Sentrumstiltak. I dette ligger muligheter for tiltak i alle bygdesentra i kommunen. Også her valgte juryen å legge vekt på forslag som kunne tilgodese hele kommunen.
Juryen valgte å kåre familien Odd Fredrik og Tove Josefsen fra Lakselv som vinnere av konkurransen. Dette på bakgrunn av at de hadde engasjert både barn og voksne i familien i konkurransen, og fordi de hadde flere gode forslag til navn og tiltak.
Premien som besto av et eksklusivt knivsett ble overrakt vinnerne ved Odd Fredrik Josefsen onsdag. Lakselv bakeri spanderte også deilig kake til vinneren.